Łomżanka straciła 18 tys. zł po telefonie od fałszywego bankowca

“Twoje oszczędności w banku są zagrożone” - to jest oszustwo
- Łomża ostrzega — odbierasz telefon „z banku”? Rozłącz się i sprawdź!
- Reaguj natychmiast — jeśli straciłeś pieniądze, zgłoś sprawę policji i dzwoń 112
Łomża ostrzega — odbierasz telefon „z banku”? Rozłącz się i sprawdź!
Mieszkanka Łomży straciła ponad 18 tysięcy złotych po rozmowie z mężczyzną, który zadzwonił z numeru zapisanego w jej telefonie jako „bank” i przekonał ją, że na jej rachunku trwa próba wyprowadzenia środków. Do zdarzenia doszło po tym, jak dzień wcześniej kobieta otrzymała SMS o odrzuconej płatności, który zignorowała. Następnego dnia, około południa, zadzwonił numer, który wyglądał jak infolinia banku — rozmówca podawał się za pracownika banku i zapewniał, że sprawą zajmuje się specjalista do spraw bezpieczeństwa.
Według relacji kobiety rozmówca nakazał jej złożyć reklamację, której treść podyktował, i podał adres, na który trzeba ją wysłać. Kobieta wykonała te instrukcje. Około 16.00 ten sam numer ponownie zadzwonił i poinformował, że reklamacja została uwzględniona, ale „ze względów bezpieczeństwa lepiej będzie jak kobieta przeleje swoje oszczędności na chroniony rachunek bankowy”. W efekcie 65-latka wykonała dwa przelewy, wierząc, że w ten sposób ratuje swoje środki. Dopiero późnym wieczorem, po telefonie na oficjalną infolinię banku, dowiedziała się, że najprawdopodobniej padła ofiarą oszustwa i straciła ponad 18 tysięcy złotych.
„Pamiętajmy, że pracownicy banku nigdy nie proszą o wypłacenie pieniędzy i dokonanie transakcji na inne konto lub wpłaty środków w bankomacie.”
Policja apeluje o rozsądek i ostrożność — oszuści wykorzystują presję, emocje oraz przekonujący sposób prowadzenia rozmowy, by wyciągnąć od ofiary jak najwięcej informacji i zmusić ją do działania. W kontaktach z nieznajomymi warto stosować zasadę ograniczonego zaufania: jeśli przychodzi telefon podobny do infolinii banku, rozłącz się i oddzwaniaj wyłącznie na oficjalny numer banku podany na stronie lub umowie.
Reaguj natychmiast — jeśli straciłeś pieniądze, zgłoś sprawę policji i dzwoń 112
Jeśli padłeś ofiarą podobnego oszustwa, zgłoś to niezwłocznie — niezależnie od wysokości strat. Jak przypomina policja:
„Wystarczy je zgłosić w najbliższej jednostce policji lub prokuraturze.”
Dodatkowo o wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast informuj Policję, korzystając z numeru alarmowego 112. Sprawy, które wypełniają znamiona oszustwa, są przestępstwem ściganym z urzędu — dlatego każde zgłoszenie pomaga w ściganiu sprawców i ochronie innych mieszkańców Łomży.
Kilka praktycznych rad, które warto zapamiętać: rozłączaj rozmowy, które wywołują presję; oddzwaniaj na oficjalne numery banku; nie wykonuj przelewów na wskazane przez nieznajomych konta; nie wysyłaj danych logowania ani kodów SMS. Dziel się tą wiedzą z bliskimi, szczególnie z osobami starszymi — to pomaga ograniczyć skutki podobnych oszustw w naszym mieście.
Na podst. KMP w Łomży
Autor: krystian