Mobilne planetarium Kopernika w Łomży
Planetobus - fot. Piotr Molędzki
  • Mobilne planetarium Kopernika w ŁomżyPlanetobus - fot. Piotr Molędzki
W dniach 6 i 7 czerwca Planetobus z Centrum Nauki Kopernik będzie gościł w Akademii Łomżyńskiej na zaproszenie tamtejszej Strefy Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności (SOWA). Przez dwa dni dzieci i młodzież, które odwiedzą Akademię będą mogły wziąć udział w bezpłatnych pokazach planetarium. Ponadto będą mogli samodzielnie korzystać z interaktywnych eksponatów, a także zadawać pytania i eksperymentować z edukatorami z Centrum Nauki Kopernik odkrywając tajniki kosmosu. Zajęcia z udziałem mobilnego planetarium są częścią programu Nauka dla Ciebie - wspólnej inicjatywy Centrum Nauki Kopernik oraz Ministra Edukacji i Nauki.

By poczuć się jak astronom, wystarczy podnieść głowę i spojrzeć w niebo. Jak wyglądają najbardziej znane gwiazdozbiory? Gdzie ich szukać? Czy warto? Jest okazja, by się przekonać! Planetobus z Centrum Nauki Kopernik przemierza Polskę wszerz i wzdłuż, by spotkać się z dziećmi i młodzieżą. I tak 6 i 7 czerwca pojawi się w Akademii Łomżyńskiej na zaproszenie tamtejszej Strefy Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności. Te dwie przestrzenie – mobilnego planetarium i Strefy SOWA twórczo się uzupełniają, inspirują młodych ludzi do samodzielnego eksperymentowania i uważnych obserwacji pokazując świat nauki w przyjaznej formie.

Wszyscy możemy być astronomami!
Ekipa Planetobusu będzie do tego zachęcać, bo astronomia to fascynująca i łatwo dostępna dziedzina nauki. Do obserwacji nieba nie jest potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Wystarczy w bezchmurny wieczór wybrać się w ciemne miejsce, spojrzeć w górę i skupić wzrok. Pomocne są także specjalne aplikacje na smartfony, ułatwiające identyfikację konkretnych gwiazd i innych obiektów. Wszyscy uczestniczący w nieodpłatnych pokazach mobilnego planetarium w Łomży otrzymają „Poradnik młodego naukowca – Planetobus”, pełen astronomicznych ciekawostek, informacji o gwiazdach i planetach oraz eksperymentów, które można samodzielnie wykonać w domu.

Co przywozi Planetobus?
Mobilne planetarium, podróżujące Planetobusem, to duży namiot z dachem w kształcie kopuły o średnicy 7 metrów. W środku zmieści się ok 30 osób. Na półokrągłym „suficie” widzowie oglądają pokazy astronomiczne, prowadzone na żywo przez edukatorów z Centrum Nauki Kopernik. W jasny dzień zobaczą niebo pełne gwiazd i poznają najciekawsze konstelacje widoczne aktualnie na niebie. Uczniowie zobaczą między innymi galaktykę Sombrero.

Zaplanujcie dzień pełen odkryć!
Obserwacje nieba i podążanie szlakiem gwiazd i galaktyk warto połączyć z wizytą w łomżyńskiej Strefie Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności, w której dzięki interaktywnym i angażującym eksponatom na wystawie, można zrozumieć zjawiska rządzące światem nauki i przyrody. Część Strefy zwana Majsternią pomoże odkryć w sobie konstruktora. Do Strefy SOWA zostały przeniesione najlepsze doświadczenia wystawiennicze Centrum Nauki Kopernik, dlatego szczególnie cieszy, że zarówno Planetobus, jak i SOWA są dla odwiedzających nieodpłatne.

tekst i foto: Centrum Nauki Kopernik