Aktualnie łączna długość linii autobusowych obsługiwanych przez łomżyńskie MPK wynosi 184 km, a długość tras 119 km. W ciągu roku miejskie autobusy przewożą około 3,6 mln osób, z tego płacących za bilety około 2,2 mln, przejeżdżając około 1,65 mln wozokilometrów. Transport zbiorowy finansowany jest z wpływów z biletów oraz dotacji z budżetu Miasta. Gminy ościenne generalnie nie dotują komunikacji, dlatego też jeśli wpływy z biletów na terenie gmin nie pokrywają kosztów, likwidowane są kursy o znikomym napełnieniu. Warto podkreślić, że od 2012 roku ceny biletów nie wzrosły. W 2015 roku wprowadzono tańsze bilety miejskie za przejazdy po godz. 18:00. Rozszerza się też katalog osób uprawnionych do przejazdów ulgowych lub bezpłatnych np. posiadaczy Karty Dużej Rodziny, Łomżyńskiej Karty Seniora, czy osób niepełnosprawnych. Aby zaspokoić oczekiwania i potrzeby społeczne uruchamianych jest coraz więcej bezpłatnych kursów i linii specjalnych. Za darmo można dojechać np. na Łomżyńską Wieczerzę Wigilijną, Noc Muzeów, Juwenalia czy inne imprezy miejskie. Na dzień 1 listopada uruchamiana jest bezpłatna komunikacja miejska i podmiejska oraz dodatkowa linia cmentarna. Tradycyjnie 8 marca za darmo podróżują komunikacją miejską kobiety, a w „Dniu bez samochodu” posiadacze aut. Mimo to dotacja otrzymywana przez MPK z budżetu miasta jako refundacja za ulgi jest relatywnie jedną z najniższych w Polsce, a koszt wozokilometra był najniższy w regionie.
W ramach poszukiwań najlepszych rozwiązań dla komunikacji miejskiej, testowane są różne autobusy oraz różne napędy. Wśród podejmowanych zadań inwestycyjnych, łomżyńskie MPK, jako jedna z pierwszych komunikacji miejskich w kraju, wykonała instalację fotowoltaniczną na zajezdni oraz przygotowała dokumentację techniczną na jej rozbudowę pod kątem wykorzystania własnego źródła prądu do ładowania autobusów elektrycznych. Uruchomiony został system dynamicznej informacji pasażerskiej, działający w oparciu o serwis internetowy kiedyPrzyjedzie.pl, dzięki któremu pasażerowie uzyskali dostęp do rzeczywistych odjazdów autobusów z dowolnego przystanku.
Te wszystkie działania są podejmowane pomimo tego, że od momentu wprowadzenia centralizacji rozliczeń podatku VAT, kondycja ekonomiczna MPK jest coraz gorsza. Obowiązek stosowania prewspółczynnika przy odliczeniach VAT-u z faktur zakupowych i wliczania nieodliczonego podatku w koszty znacząco je podnosi. W zupełnie innej sytuacji są spółki, które nie stosują prewspółczynnika. – Gdybyśmy w 2018 roku działali w formie spółki z o.o., wykonując dokładnie tę samą działalność, nasze koszty byłyby niższe o ponad 600 tys. zł. – informuje w materialne przesłanym do radnych Rady Miejskiej Halina Pawelczyk, główny księgowy MPK dodając, że podstawowym źródłem przychodów z usług jest sprzedaż biletów, a malejące wpływy i brak innych możliwości zbilansowania planu finansowego zmuszają corocznie do maksymalnego ograniczania planowanych kosztów. Przekłada się to chociażby na problem z odchodzeniem doświadczonych i zatrudnieniem nowych kierowców, którzy u innych pracodawców otrzymują o wiele wyższe wynagrodzenie. Ponadto sąsiednie miasta o porównywalnej liczbie ludności mają wyższe koszty i otrzymują więcej środków z budżetów miast, ale ich koszty są niższe o VAT, dlatego, że transport zbiorowy obsługują u nich spółki.
Dlatego w najbliższym czasie ważnym działaniem będzie przekształcenie MPK z zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego. Jej działalność byłaby dofinansowana w oparciu o rekompensatę liczoną jako różnica między ponoszonymi kosztami i osiąganymi przychodami powiększonymi o rozsądny zysk. W ramach spółki możliwa będzie sprzedaż paliwa i innych materiałów, świadczenie usług warsztatowych, zwiększenie zakresu przewozów na zlecenie. Przekształcenie MPK jest warunkiem planowanego wkrótce rozszerzenia bezpłatnej komunikacji na kolejne grupy mieszkańców, jak również dalszego rozwoju przedsiębiorstwa.
Przejdź do fotogalerii
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Zakład Budżetowy w Łomży to jednostka organizacyjna Miasta Łomża powołana w celu zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej w zakresie transportu zbiorowego. MPK zostało utworzone w 1969 roku, ułatwiając życie mieszkańcom miasta i sąsiednich gmin. Uwarunkowania prawne oraz ograniczenia organizacyjne zakładu budżetowego nie pozwalają jednak w pełni wykorzystać drzemiącego w nim potencjału. Czy w roku jubileuszu 50-lecia MPK zostanie przekształcone w spółkę prawa handlowego?