Na czym tak właściwie polega franczyza?
Jak wynika z danych, opublikowanych przez Polską Organizację Franczyzodawców, polski rynek w dzisiejszych czasach rośnie naprawdę bardzo intensywnie. W związku z tym, aktualnie możemy spotkać się z ponad 1000 modelami biznesowymi, jakie działają w oparciu o franczyzę. Trzeba wspomnieć o tym, że aż ponad 80 procent pomysłów biznesowych, jakie oparte są na modelu franczyzy, stanowią polskie marki! Zdecydowanie najpopularniejsze spośród nich działają obecnie w sektorze odzieżowym, spożywczym, jak również w sektorze gastronomicznym. Nie można jednak pominąć tego, że bardzo dużo firm, jakie działają s oparciu o franczyzę upada. Wiąże się to, z tym, że nie zawsze system franczyzowy działa odpowiednio.
Na czym tak właściwie polega franczyza?
Franczyza, jest po prostu sposobem prowadzenia danej działalności gospodarczej. W tym modelu, mamy odczynienia z relacją, pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Współpracują oni w oparciu o podpisaną przez nich umowę franczyzy. Franczyza sprowadza się do tego, że przedsiębiorca prowadzi swój własny biznes, ale pod szyldem innej formy. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy dopiero chcą rozpocząć własną działalność, ponieważ wówczas mają możliwość pracy pod okiem niezwykle doświadczonego partnera biznesowego. Franczyza oczywiście nie jest działalnością filantropijną, dlatego też franczyzodawca z tej działalności będzie również chciał czerpać zyski. Oczywiście ten właśnie model prowadzenia działalności, ma zarówno plusy, jak i minusy dla franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy. jeżeli chcielibyśmy dowiedzieć się, jakie oferty są obecnie popularne, to katalog franczyz może przyjść nam z pomocą.
Jakie zalety franczyza przynosi franczyzobiorcy?
Przede wszystkim, główną zaletą jaką dla franczyzobiorcy jest korzystanie z modelu współpracy opartego na franczyzie, jest poczucie bezpieczeństwa, co jest związane z tego że kupujemy sprawdzony, oraz gotowy pomysł. Mamy tutaj do czynienia ze sprawdzoną marką, która jest znana klientom i przede wszystkim oni ją doceniają. Poza tym franczyzobiorca korzysta, na tak zwanym efekcie stali. Jeżeli będzie on sprzedawał dane artykuły, to również będzie on mógł skorzystać z tego, że wszystkie artykuły pochodzą z jednego magazynu, do którego kupowane są one w naprawdę bardzo dużych ilościach. Ponadto franczyzobiorca korzysta z reklam, jakimi promuje się cała marka. Oprócz marki, franczyzodawca pozwala franczyzobiorcy korzystać ze swojej wiedzy na temat budowania oraz prowadzenia takiego właśnie interesu.
Jakie zalety franczyza przynosi franczyzodawcy?
Dzięki modelu franczyzy, franczyzodawca ma możliwość stałego rozwijania swojej marki. Przede wszystkim, franczyzodawca znacznie powiększa kanały dystrybucji swoich towarów oraz usług. Oczywiście przekłada się to, że coraz bardziej poznaje się rynek i ogranicza się przestrzeń rynkową dla konkurencyjnych firm. Ponadto franczyzodawca zyskuje lojalnych partnerów, którym zależy na tym aby odnieść sukces, co również przekłada się na sukces całej marki. Przez to, że franczyzodawca przekazuje swoje know-how, to sam nie musi zarządzać gigantyczną siecią swoich podmiotów.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski