Promocja fanpage na Facebooku poradnik od A do Z

6 min czytania

Nie ważne czy prowadzimy bar, blog o podróżach, albo domek w Poroninie. Staramy się żeby świadczone przez nas treści dotarły do jak największej ilości odbiorców. Przez to swoją uwagę coraz bardziej zaczynamy kierować ku FB - widząc w nim opcję na niedrogie (niekiedy darmowe) wypromowanie firmy. Poniekąd FB dotyczy całego świata, a jak się domyślamy - ważny jest pieniądz. Bez płatnych reklam wybicie naszej strony na portalu Facebook może stać się nie do zrobienia (o ile nie mamy na myśli Fanpage, gdzie zdecydujemy się wrzucać śmieszne zwierzaki bądź też inne fotki). Ale nie załamujcie się! Niniejszym postaramy się zaproponować recepty na to jak z przy odrobinie pracy wypromować wśród konkurencji fanpage.

Promocja fanpage na Facebooku - głównym pomysłem jest generowanie treści, jednakże nie byle jakich, tylko angażujących. Czym są angażujące treści na stronie Fanpage? Po prawdzie można przyjąć, że będą nimi te wpisy, które zawierają niezbędne wiadomości lub te zachęcające do interakcji. Przyjmując, iż znamy się na swoim fachu - możemy użyć Facebooka do podzielenia się z odbiorcą strony fanpage zdobytą wiedzą branżową. Zamieścimy odpowiedni wpis, lub inną notkę poradami eksperckimi, a zobaczysz, że pojawią się chętni do jej przeczytania oraz polecenia innym. Oczywiście, jeżeli polubienia naszego fanpage wskazują na okrągłe zero, to nigdy w świecie nie będziemy w stanie go pokazać światu bez wykorzystania pozostałych czynności.

Mając powyższe na uwadze, powinniśmy próbować oznajmić odbiorców Facebooka, iż stworzyliśmy interesujący tekst. Możemy także pójść drogą z kierunkowskazem płatne (oczywiście prościej, no ale jednak…płatnie) lub darmowo (bądź dwiema drogami za jednym razem ;)). Obierając wersję kosztową, działamy za pośrednictwem kampanii reklamowej mieszczącej się w Business Facebook Manager, tam też nasze cele reklamowe ustawiamy jako aktywność odnośnie wpisu. W przypadku kiedy nie miałeś do dziś styczności z płatną kampanią na portalu Facebooku, a chciałbyś precyzyjnie dotrzeć do czekających na Ciebie klientów/fanów gorąco zachęcamy do kontaktu.

W przypadku kiedy zadecydujemy zostać na bezpłatnej drodze promocyjną, trzeba zainteresować się dyskusyjnymi grupami działające na portalu Facebooku. W tym miejscu jest bardzo przejrzysta zasada wygenerujemy tekst, który zaciekawi określoną grupę odbiorców: umieszczamy to na grupie dedykowanej. Jeżeli stworzyliśmy ciekawy naszym zdaniem post (ewentualnie przydatny wpis na firmowy blog: jeżeli takowy mamy) na temat skrzypu polnego, to wtedy zamieszczamy to info na któreś z grup odnoszących się aromatycznych ziół i ziołolecznictwa. Niektórym może wydać się to dziwne, jednak użytkownicy na portalu społecznościowym FB bardzo lubią zbierać się w grupy, tak więc najznamienitsza grupa o ziołach grupuje…więcej niż 25 tysięcy zainteresowanych! Dużo nieprawdaż? W każdej chwili możesz sam ten fakt zweryfikować. I co dalej? Czekamy. Jeżeli stworzone informacyjne wpisy faktycznie okazały się potrzebne oraz ciekawe, wówczas odpowiednie osoby je dobrze ocenią i być może zaczną śledzić naszą stronę fanpage. Przyjmijmy jednakże do świadomości, że grupy są na swój sposób hermetyczne i kierują się swoimi zasadami. Skontaktuj się z nimi nim rozpoczniesz działać. Nie zapomnij również o fakcie, iż nie jedynie musicie zyskiwać, jednak i dawać tzn. nie ograniczać się do zamieszczenia własnej reklamy, jednak za jednym razem pomagać oraz reagować na wypowiedzi innych.

Spójrzmy na komentarze. Warto z nich skorzystać w odniesieniu do promowania profilu fanpage. Tutaj także nie ma większej filozofii. Komentujmy profesjonalnie posty użytkowników fejsa na pozostałych fanpejdżach lub również grupach dyskusyjnych. Niemniej jednak, jeżeli bardzo często udzielamy się komentarzami pod fanpage firmy konkurencyjnej, to nie wiem jak by nam zależało, żeby pomóc, musimy liczyć na ban od admina profilu fanpage (to chyba dla każdego z nas oczywiste dlaczego tak jest). Jednakże, jeśli postaramy się na wiele sposobów stworzyć we własnym środowisku otoczkę kogoś, kto jest ekspertem w branży, zostanie to odebrane bardzo dobrze, potem nie będzie już ciężkie pozyskanie następnych polubień.

3. Udostępnienia

Skuteczną opcją promowania profilu firmowego fanpage jest regularne udostępnianie postów. Udostępnianie treści od innych użytkowników stało się najbardziej popularną wersją wpisów na FB. O ile jedynie samo przesyłanie dalej treści z branżowych fanpage raczej nie wytworzy nam nowych fanów, to poniekąd udostępnienie przez innego urzytkownika naszego firmowego fanpage ewentualnie stworzonego wpisu na FB jest idealną droga do świeżych fanów. Czy to jest osiągalne? Przy tym temacie należy zastanowić się nad pewnym zjawiskiem, tj. wymianą barterową. Napiszemy do innego admina firmowego fanpage bezpośrednio zajmującego się tym w czym my jesteśmy profesjonalistami, a następnie przekonajmy go coby udostępnił nasz wpis na własnej stronie.

Prawdę powiedziawszy my również winniśmy coś dać w zamian. Najłatwiejsze powinno być share-share, jednakże ujmując, iż właśnie to my zwracamy się o pomoc - odbieramy to tak, iż jesteśmy mniejsi. Tym sposobem wspomniana wymiana będzie mało korzystna dla drugiej strony. Tak więc powinniśmy go zachęcić do wspólnego działania - na przykład jedyną w swoim rodzaju treścią artykułu. Jesteśmy w stanie go także zaangażować do współpracy nieco bardziej materialnie ;-). No ale jak? Ciężko podać jako taką poradę. Na skutek czego, jeżeli zajmujemy się na co dzień fotografią to przedstawmy jakieś prace fotograficzne, generujemy hand-made? Dajemy nasze efekty pracy. Posiadamy agroturystykę w Zakopanem? Zaoferujmy upust na nocleg. Jednak prawdopodobnie na początku nasza znajomość” będzie platoniczna i materialna, jednak w ostateczności nikt nie wie? Być może przerodzi się w coś znacznie bardziej emocjonującego ;). Na Facebooku pojawia się coraz częściej również innowacyjny typ użytkowników: to jest influancerzy. To tacy użytkownicy, którzy za określone wynagrodzenie rozpromują usługę/produkt, m.in. zamieszczając unikatowy post na własnym blogu. Parę informacji o influencerach można się dowiedzieć z tego artykułu.

4. Tagami grubo szyte

Hashtagi nie są aż tak istotne dla portalu Facebook, jak ma to miejsce na Instagramie, nie znaczy to, że możemy zupełnie zapomnieć, że coś takiego istnieje. Zatem dlatego starajmy się pamiętać o dodawaniu # w naszych wpisach. W 100% nam to nie zaszkodzi, a nuż się wydarzy, iż odnajdzie nas osoba, która przegląda tagi skutkiem czego natrafi dzięki temu na naszą stronę.

5. Promocja firmowego profilu fanpage poza siecią!

Czy zastanawialiście się już jak innymi sposobami promować swój fanpage? Pewnie wyszukacie setki nowych pomysłów w Internecie. Ja natomiast na sam koniec podam Tobie taki pomysł, o którym często nie pamiętamy. Nic skomplikowanego - promowanie firmowego fanpage w cztery oczy. Przez to gadajmy o jego wyglądzie na balangach z naszymi kumpelami (jednak nie natrętnie, gdyż ostatecznie kogoś zniechęcimy niż utwierdzimy w przekonaniu, że warto zaglądnąć na FB), pomijając to zawieśmy w siedzibie naszej firmy informację o tym, iż nasza strona żyje by odwiedzający nas klienci odszukali nas na FB. Dodawajmy powyższą informację również na np. osobistych wizytówkach, materiałach reklamowych itp. Sięgając do setna kwestii, jest tysiąc trików, żeby ludzie, które pozwolą, żeby osoby poza siecią zobaczyli działalność naszej firmy w Social Media. Od napisania tekstu polub nas” na opakowaniu papierowym, które dodawane jest do kebaba aż po plakat ze sloganem zapraszamy na naszą stronę Fanapge”, zawieszony w widocznym miejscu naszego hotelu w Tatrach.

Są to jedynie niektóre z rozwiązań, które pozwolą odpowiedzieć Ci na pytanie jakimi metodami rozpromować stronę fanpage na portalu Facebook, lub przynajmniej zobligują Cię do podjęcia skutecznych działań na FB. Jednakże pod żadnym pozorem nie należy się ograniczać tylko i wyłącznie do nich. Istnieją różne motywatory, jedne bardziej skomplikowane (dla przykładu profesjonalne działania RTM Real Time Marketing), niektóre nietrudne ale słabo obierane, np. nieporządany spam wysyłany na poczty mailowe… chyba jednak, że kierujemy się zasadą: nie ważne co się powiedziało, ważne że się powiedziało. Jeżeli będziesz szukał skutecznych znawców w branży od promocji, zadzwoń do nas ;]

Autor: piotr