Tomasz Gudzowaty pokazuje sumo przez ziarnistą patynę - wystawa która zmusza do zatrzymania w Łomży

Wystawa Are Bure Bokeh to spojrzenie na świat wojowników sumo inne niż zwykle - surowe, intymne i prowokujące. Fotografia Gudzowatego namawia do wejścia w ciszę i odkrywania znaczeń ukrytych między ziarnami obrazu.
- Zobacz w Łomży jak sumo milczy i krzyczy jednocześnie
- Wejdź w fotografię i nie bój się zmian
Zobacz w Łomży jak sumo milczy i krzyczy jednocześnie
W pracach Tomasza Gudzowatego rytuał i codzienność japońskich wojowników sumo zostają pokazane przez filtr ziarnistej patyny. To estetyka wezwana do tego, by odciągnąć widza od powierzchowności i skierować go w głąb obrazu. Autor nie proponuje dokumentu wprost — proponuje doświadczenie, w którym obraz staje się przestrzenią do myślenia i doznawania.
Wystawa nie ilustruje tylko techniki czy zawodów. Pokazuje więzi międzypokoleniowe, rytuały i momenty ciszy, które dla wielu mogą być trudniejsze do odczytania niż widowiskowa walka. Jak pisał Junchiro Tanizaki:
„Rozmowę wolimy prowadzić zniżonym głosem, posługujemy się niedomówieniem, nade wszystko cenimy pauzę, ciszę, czyli ma”.
Ten rodzaj subtelnej komunikacji zdaje się być jednym z tematów przewodnich ekspozycji.
Wejdź w fotografię i nie bój się zmian
Gudzowaty sięga po estetykę inspirowaną magazynem Provoke, ale nie naśladuje jej mechanicznie. W jego pracach surowość are-bure-bokeh służy opowieści o przemianie — o tym, że tradycja nie musi być statycznym reliktem, lecz żywym procesem. Autor sam podkreśla, że chce „wytrącić z orbity myślenie o sumo jako statecznej i trwałej tradycji” i pokazać, że ta forma życia ewoluuje.
Artysta opisuje też swoje metody w sposób szokujący i szczery:
“Zniszczyłem swoją pracę, efekt kilkuletnich przygotowań. Zabiłem detale w swoich zdjęciach, rozszarpywałem, wypalałem. Szczegóły rozpraszały wzrok, odwracały uwagę od głębszych warstw.” — Tomasz Gudzowaty
To świadoma decyzja estetyczna, mająca wymusić na odbiorcy szerszy ogląd i głębsze zaangażowanie.
W kontekście społecznym prace niestronią od refleksji nad współczesnością. W komentarzu kuratorskim pojawia się diagnoza dotycząca konsumpcyjnego modelu życia, który oddala od wartości scalających ducha i tradycję. Autorka tekstu towarzyszącego wystawie zwraca uwagę na konieczność samopoznania i pracy nad sobą — „w drodze wojownika” — co daje ekspozycji wymiar uniwersalny, także dla widzów spoza Japonii.
Na marginesie warto przypomnieć osiągnięcia autora: Tomasz Gudzowaty, ur. 1971 w Warszawie, jest laureatem wielu międzynarodowych nagród fotograficznych, ma w dorobku publikacje i książki wydane m.in. przez Hatje Cantz oraz Steidl Verlag. W 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuki na Uniwersytecie Śląskim, a w 2025 roku został mianowany profesorem zwyczajnym.
Wystawa Are Bure Bokeh to propozycja dla tych, którzy chcą spojrzeć na obraz inaczej — mniej powierzchownie, bardziej uważnie. W Łomży może to być okazja, by w miejskiej przestrzeni zatrzymać tempo i zanurzyć się w obrazy, które nie dają natychmiastowych odpowiedzi, ale prowokują do pytań.
na podstawie: Miejski Dom Kultury w Łomży.
Autor: krystian