Finał Podlaskiej Marki 2019. Znamy zwycięzców
Przejdź do fotogalerii
Nominowani do Podlaskiej Marki 2019
W Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki odbyła się Gala Finałowa konkursu Podlaska Marka 2019. W kategorii "społeczeństwo" nominowane było samorządowe becikowe.

Jak podkreślił marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki, Podlaska Marka zawsze promowała wysoką jakość, unikatowe walory wytwarzanych produktów, kreowanie pozytywnego wizerunku regionu i odważne poszukiwania. W tym roku poprzeczka została podniesiona jeszcze wyżej.

- Oceniając kandydatury, Kapituła brała pod uwagę również odpowiedzialność za środowisko naturalne, a także zachowanie równowagi pomiędzy nami a światem przyrody, bo wiemy, że nasze wzajemne relacje, mówiąc delikatnie, mocno się pokomplikowały – wyjaśnił marszałek.

W tegorocznej edycji spośród 150 zgłoszonych produktów do finałowego starcia komisja konkursowa nominowała 27. To z tego grona wybrano laureatów każdej z dziewięciu konkursowych kategorii: Produkt Użytkowy, Produkt Spożywczy, Odkrycie, Inwestycja, Kultura, Wydarzenie, Społeczeństwo. Po raz pierwszy nagrody przyznano w kategorii Biznes i Projekt 4.0.

W tym roku o tytuł Podlaskiej Marki ubiegało się "samorządowe becikowe". Jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka w wysokości 500 zł zostało wprowadzone z inicjatywy prezydenta Mariusza Chrzanowskiego uchwałą Rady Miasta Łomża nr 132/XVIII/15 z dnia 25 listopada 2015 r. Dodatkowo rodzice otrzymują wyprawkę miejską, która obecnie składa się z kocyka z logo Łomży oraz karty rodzinnej wraz z pakietem sześciuset minut do wykorzystania w Parku Wodnym. W ciągu 4,5 lat obowiązywania „samorządowego becikowego” skorzystało z niego około 2700 mieszkańców naszego miasta.

- Sam fakt, że samorządowe becikowe znalazło się w gronie nominowanych jest już dużym wyróżnieniem. To młoda inicjatywa, którą zamierzam rozwijać, aby wspierać młodych mieszkańców, bo Łomża jest miastem prorodzinnym – przekazuje prezydent Mariusz Chrzanowski.

Podlaska Marka to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych plebiscytów odbywających się na terenie regionu, organizowany nieprzerwanie od 2004 r. przez Marszałka Województwa Podlaskiego i niezmiennie cieszący się dużym zainteresowaniem regionalnych producentów i konsumentów. W ciągu kilkunastu lat o nagrodę rywalizowało łącznie kilkaset produktów, które do dzisiaj, dzięki obecności na rynku i swojej doskonałej jakości, przyczyniają się do promocji województwa podlaskiego w kraju i poza granicami Polski.

Zwycięzcy XVI edycji Podlaskiej Marki:

Kategoria Społeczeństwo - Czwartkowe Obiady u Diabetyków
To cykliczne spotkania edukacyjne i integrujące skierowane do osób chorych na cukrzycę. Od lat organizuje je Polskie Stowarzyszenie Diabetyków (PSD) Oddział Wojewódzki w Białymstoku.

Kategoria Najlepszy Produkt Spożywczy - Woda Krynka
Firma ściśle kojarzona z północno-wschodnim regionem Polski już od 1945 roku dostarcza swoim klientom naturalną wodę źródlaną wydobywaną ze źródła „Krynka” o głębokości – 70 m. Dzięki czystości biologicznej i braku w jej składzie składników szkodliwych dla zdrowia człowieka nie podlega żadnemu procesowi uzdatniania ani nie jest dezynfekowana.

Najlepszy Produkt Użytkowy - Sklejka Zakładów Przemysłu Sklejek BIAFORM S.A.
Sklejka z Biaformu - pomysł Artura Hasbacha sprzed stu lat jest ciągle w świetnej formie. Dziś służy do budowy domów, stadionów, apartamentów dla gwiazd. Użyto jej nawet do budowy letniej rezydencji Prezydenta Stanów Zjednoczonych i najwyższego budynku świata Burdż Chalifa.

Kategoria Kultura - Seria książek dla dzieci "Żubr Pompik" Tomasza Samojlika
Żubr Pompik – postać stworzona w 2008 roku przez hajnowianina Tomasza Samojlika jest głównym bohaterem 22 książek dla dzieci. Podczas lektury opowiadań dzieci poznają tajemnice Puszczy Białowieskiej, odwiedzają polskie parki narodowe. Ostatnia seria, zapoczątkowana w 2019 roku, to wielkoformatowe książki z okienkami, skierowane do najmłodszych czytelników.

Kategoria Inwestycja - Hala sportowo-widowiskowa Suwałki Arena
Do tej pory w województwie podlaskim nie było obiektu o podobnej skali: powierzchnia zabudowy 5 446 m², powierzchnia użytkowa 6 601 m², wysokość hali – 16 m. W hali znajdują się trybuny na ponad 2 tys. miejsc, w tym trybuny stałe i miejsca na trybunach mobilnych, co umożliwia organizację dużych imprez sportowych i kulturalnych o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym.

Kategoria Wydarzenie - IX Festiwal Rock na Bagnie organizowany przez Fundację na rzecz Rozwoju Powiatu Monieckiego
Międzynarodowy Festiwal "Rock na Bagnie" w Goniądzu istnieje od 2010r. i jest obecnie jednym z bardziej rozpoznawalnych festiwali rockowych w Polsce. Festiwal ściąga tysiące fanów rocka z całego kraju a nawet Europy. Do tej pory zagrały na nim zespoły m.in z Polski, Anglii, Litwy, Białorusi, Niemiec, Szwecji, Irlandii, Czech, Słowacji, Japonii. Festiwal jest znakomita promocją województwa podlaskiego.

Kategorii Odkrycie - Badania nad aktywnością biologiczną grzybów nadrzewnych Puszczy Białowieskiej prowadzone przez Politechnikę Białostocką i Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
To projekt badawczy dotyczący grzybów medycznych. Specjaliści z Politechniki zbudowali bank ekstraktów z grzybów z Puszczy Białowieskiej, który zawiera ponad 150 sklasyfikowanych i opisanych gatunków (kolejnych kilkaset czeka na opracowanie). Natomiast specjaliści z UMB sprawdzają je pod kątem medycznym.

W tym roku poszerzono kategorie konkursowe. Po raz pierwszy nagrody przyznano w kategoriach Biznes i Projekt 4.0 otrzymały je Grupa Chorten i Dolina Rolnicza 4.0. Podlaską Markę w kategorii Biznes, za mocne wsparcie lokalnych inicjatyw społecznych przyznano Grupie Chorten. Natomiast zwycięzcą kategorii Projekt 4.0 otrzymała Dolina Rolnicza 4.0 – projekt Fundacji Regionalny Ekosystem Innowacji.

Grupa Chorten Polska Grupa Sklepów Spożywczych Chorten, wywodząca się z Podlasia, w swoich działaniach mocno angażuje się w życie lokalnej społeczności, w ciągu roku wspierając blisko setkę inicjatyw o charakterze pomocowym, sportowym i edukacyjnym z regionu. m.in.: Wigilię Białostocką, Fundację Pomóż, Fundację Hospicjum Proroka Eliasza, Motoserce, Targi Pogranicza w Siemiatyczach. Natomiast Projekt Dolina 4.0 ma za zadanie wdrożenie efektywnych działań mających na celu eliminację pułapek, jakie obecnie dopadają polską gospodarkę. Stworzenie gamy rozwiązań technologicznych dedykowanych mechanizacji rolnictwa pozwoli na osiągnięcie konkretnych efektów ekonomicznych. Do efektów tych należy zaliczyć: zmniejszenie nakładów pracy ludzkiej, zwiększenie wydajności pracy, wykonywanie poszczególnych zabiegów w terminach agrotechnicznych, zmniejszenie strat plonów i tym samym zwiększenie efektywności produkcji rolniczej. Efektem w przetwórstwie spożywczym będzie automatyzacja i robotyzacja w strefach związanych z procesami technologicznymi, w szczególności związanych z pakowaniem, konfekcjonowaniem czy też śledzeniem i znakowaniem, co umożliwi przeniesienie zasobów ludzkich tam gdzie są najbardziej potrzebne.

Podczas Gali wręczono też nagrodę konkursu towarzyszącego Podlaskiej Marce – Podlaska Marka Konsumenta. W tym roku, głosami internautów zwyciężyła księgarnia internetowa Tania Książka. Poznaliśmy też Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego – w tym roku tytuł ten otrzymała Jagiellonia Białystok.

Źródło: Wrota Podlasia