UM w Łomży odpowiada na rządowe wątpliwości dotyczące szybkiej kolei do regionu

2 min czytania
UM w Łomży odpowiada na rządowe wątpliwości dotyczące szybkiej kolei do regionu

Rządowe plany dotyczące budowy kolei w regionie budzą wiele emocji i pytań. Ostatnie wypowiedzi przedstawicieli rządu w sprawie połączeń kolejowych, w tym szybkiej kolei do Łomży, rodzą obawy o przyszłość transportu w regionie.

  • Odpowiedź Pełnomocnika Rządu w sprawie kolei do Łomży
  • Analizy i przyszłość inwestycji kolejowych
  • Modernizacja istniejących odcinków i plany na przyszłość

Odpowiedź Pełnomocnika Rządu w sprawie kolei do Łomży

Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek, udzielił odpowiedzi na pismo prezydenta Łomży, Mariusza Chrzanowskiego, dotyczące planów budowy linii kolejowej na trasie Warszawa Ostrołęka Łomża Giżycko. W kontekście wcześniejszych wypowiedzi Premiera RP, które sugerowały możliwość rezygnacji z realizacji tego projektu, radni miejscy podkreślili, że Łomża od trzydziestu lat boryka się z brakiem dostępu do transportu kolejowego, co negatywnie wpływa na rozwój regionu. W swoim stanowisku, radni zwrócili uwagę na konieczność zapewnienia odpowiednich połączeń kolejowych, które mogłyby zatrzymać proces depopulacji oraz mieć korzystny wpływ na bezpieczeństwo narodowe.

Analizy i przyszłość inwestycji kolejowych

W odpowiedzi, Lasek zaznaczył, że projekt budowy linii kolejowej nie został całkowicie wykluczony, jednak nie można obecnie potwierdzić, że zostanie zrealizowany zgodnie z pierwotnymi założeniami. Podkreślił, że podstawą decyzji dotyczących rozwoju infrastruktury kolejowej będą kompleksowe analizy sieci kolejowej, które rozpoczną się w najbliższym czasie. Wyniki tych analiz, prowadzone we współpracy z PKP PLK S.A. oraz samorządami, mają być dostępne w IV kwartale 2025 roku.

Modernizacja istniejących odcinków i plany na przyszłość

Pełnomocnik Rządu przekazał również informacje o modernizacji linii kolejowej nr 6 na odcinku Warszawa Tłuszcz, gdzie prędkość została zwiększona do 160 km/h. Opracowywane są także studia wykonalności dla modernizacji kolejnych odcinków, w tym linii Tłuszcz Ostrołęka. Niestety, z powodu braku zapewnienia finansowania, kolejne etapy tych inwestycji znalazły się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z perspektywą do 2032. Przewiduje się, że linia nr 49 Śniadowo Łomża będzie realizowana w ramach projektu rewitalizacji oraz elektryfikacji, a przetarg na wykonanie robót budowlanych został ogłoszony w lipcu 2024 roku.

W obliczu powyższych informacji, prezydent Chrzanowski wyraził swoje niezadowolenie z odpowiedzi, zauważając, że szybka kolej ma kluczowe znaczenie dla zatrzymania depopulacji regionu oraz dla jego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa. W związku z tym planowane są dalsze działania w celu budowy wspomnianej linii, a spotkania z przedstawicielami rządu mają się odbyć we wrześniu, co może przynieść nowe informacje na temat przyszłości transportu kolejowego w regionie.

Autor: krystian